Fysiotherapie is een paramedische discipline die zich bezighoudt met de behandeling van klachten aan het bewegingsapparaat van de mens. Sinds 2006 hebt u geen verwijzing meer nodig als u naar een fysiotherapeut wilt. U mag natuurlijk eerst uw huisarts raadplegen als u dat liever doet, maar u bent vrij om zelf te kiezen voor rechtstreeks contact met een fysiotherapeut.

Met fysiotherapie behandelen we zowel individueel als in groepen. Samen kijken we naar uw lichamelijke situatie en uw mogelijkheden. Dit proberen we zo goed mogelijk in kaart te brengen. Op basis hiervan maken we een behandelplan wat aansluit bij uw wensen, lichamelijke situatie en mogelijkheden.

De laatste jaren gaat veel aandacht uit naar de preventieve gezondheidszorg. Ook daarvoor kunt u bij ons terecht.

Het doel van de behandelingen kan zijn:

• Verbeteren functioneren van (deel)gebieden van het lichaam
  • Optimaal functioneren binnen de grenzen van een chronische aandoening
  • Pijn verminderen
  • Opbouw of onderhoud van de conditie

Ziektebeelden die behandeld kunnen worden met fysiotherapie:

• COPD of andere longaandoeningen
  • Etalagebenen
  • long-COVID
  • Parkinson
  • MS
  • Klachten aan de arm nek of schouder
  • Specifieke of a-specifieke lage rugklachten
  • Klachten aan de heup, knie, enkel, elleboog of pols
  • Etalage benen
  • Heup en/of knie artrose

Fysiotherapie is een beschermd beroep wat inhoudt dat iemand zich alleen zo mag noemen wanneer deze de 4-jarige gelijknamige HBO-studie succesvol heeft afgerond en tevens een BIG-registratie bezit. Patiënten met klachten aan het bewegingsapparaat worden, ondersteund door oefeningen of verschillende categorieën fysische therapieën geholpen om beweeglijkheid te verbeteren en pijn te verminderen. Er zijn verschillende vormen van fysiotherapie waarmee klachten worden behandeld zoals oefentherapie, massagetherapie, fysische therapie en adviezen.